Advocatenorde zet deur open voor vernieuwing


Nieuwe generatie software zet deur naar vernieuwing open voor Advocaat. Ook de orde geeft haar goedkeuring aan nieuwe manier van werken.

Op 31 mei jongstleden op het congres ICT Advocatuur werd advocaten al een eerste blik in de toekomst gegund. Op elke gewenste plek werken. Thuis, op kantoor, bij een klant of zelfs op vakantie.

Nieuwe generatie software zet deur naar vernieuwing open voor Advocaat.


maandag, 4 december 2006, door: www.basenet.nl

Nieuwe generatie software zet deur naar vernieuwing open voor Advocaat. Ook de orde geeft haar goedkeuring aan nieuwe manier van werken.

Op 31 mei jongstleden op het congres ICT Advocatuur werd advocaten al een eerste blik in de toekomst gegund. Op elke gewenste plek werken. Thuis, op kantoor, bij een klant of zelfs op vakantie. Via internet, net als internet bankieren. In de Verenigde Staten is het al enkele jaren gemeengoed. Ook het klanten intranet is zo’n innovatie die tijdswinst en kostenbesparingen oplevert. Dat spreekt veel advocaten aan. Maar wat betekent ‘klanten intranet’ nou eigenlijk?

Praktijk voorbeeld advocatuur

Beeld u zich het volgende in. Terwijl u in uw softwarepakket bezig bent met uw dagelijkse werkzaamheden maakt u een processtuk beschikbaar voor beveiligde inzage door uw cliënte. Net zo eenvoudig als het sturen van een e-mail bericht. Uw cliënte ontvangt enkele seconde later een sms-bericht op haar mobiele telefoon met een gepersonaliseerde boodschap en kijkt direct na haar directievergadering even wat de laatste update is. Wanneer ze vragen heeft vult ze deze in en u krijgt hiervan een melding. Allemaal zonder dat u elkaar onderbreekt, zo kunnen u en uw cliënte rustig verder werken.

Klanten intranet met stempel van de orde

Processtukken moeten al tijden (zie: gedragsregels 1992, regel 8) doorgestuurd worden naar de cliënt. Binnen advocatenkantoren gaat hier veel kostbare tijd mee verloren. ‘Er is veel tijdwinst te behalen met een klanten intranet, maar ook marketing technisch is dit een zeer interessante vernieuwing’ vertelt Jan Dorresteijn van BaseNet over het door zijn organisatie ontwikkelde klantenintranet. Dit klinkt allemaal ingewikkeld, maar dat is het allerminst. Advocaten slaan alle processtukken, e-mail berichten et cetera binnen enkele seconden digitaal op. Cliënten kunnen met speciale codes eenvoudig en beveiligd inloggen op het eigen dossier. Precies zoals ze gewend zijn met andere veilige diensten zoals internet bankieren. Eenvoudig en snel.

Orde van Advocaten

Naar aanleiding van vragen omtrent de verhouding tussen de ‘Gedragsregels 1992’ en een moderne ontwikkeling als een ‘klantenintranet’ gaf de Nederlandse Orde van Advocaten een positieve reactie. In de gedragsregels wordt gesproken over een schriftelijke bevestiging aan de cliënt. De Orde legde uit dat ‘schriftelijk’ breder geïnterpreteerd moet worden dan enkel ‘traditionele briefpost’. Er dient sprake te zijn van verstrekking van de informatie, de wijze waarop doet in beginsel niet ter zake. Aldus de Orde in een schriftelijke reactie. Dit betekent dat het per traditionele post, e-mail of fax toesturen van stukken bij het gebruik van een klantenintranet niet meer nodig is.

Noot voor de redactie

BaseNet claimt de eerste organisatie in Nederland te zijn die een klanten intranet heeft ontwikkeld speciaal gericht op de advocatenpraktijk. BaseNet Advocatuur heeft daarnaast functionaliteiten voor onder andere tijdschrijven, dossierbeheer, declareren, brieven schrijven en e-mailen (beiden aan de hand van sjablonen). Met de software BaseNet Advocatuur kunnen advocaten en juridische professionals zelf aangeven welke items zij via het klanten intranet aan hun cliënten willen tonen. Dit kunnen behalve brieven en e-mail berichten bijvoorbeeld ook geschreven uren, bijlagen (bv. geluidsbestanden) en declaraties zijn.

Over BaseNet

Het Nederlandse bedrijf BaseNet is een innovatieve ontwikkelaar van backoffice software voor de Advocatuur. De door het bedrijf ontwikkelde applicaties voor administratieve bedrijfssoftware BaseNet Advocatuur Plus en BaseNet Advocatuur Professional, worden als dienst aan kleine en grote kantoren op basis van ASP aangeboden. Er zijn al meer dan 13.000 zakelijke gebruikers in Nederland, verspreid over meer dan 1.800 bedrijven. De software van BaseNet met geïntegreerde oplossingen voor tijdschrijven, dossierbeheer, relatiebeheer en financiële administratie ondersteunt advocatenkantoren en juridische dienstverleners met een volledige oplossing om efficiënt en effectief te werken tegen relatief lage kosten per gebruiker.

Aanvullende informatie: http://www.basenet.nl/software/advocatuur/.

BaseNet App


Middels de App kunnen gebruikers van de software van BaseNet ook onderweg toegang krijgen tot hun gegevens.

  • Agenda
  • Taken
  • Relaties
  • Dossiers / Projecten
  • Uren
  • Correspondentie
  • en meer...

De BaseNet app is beschikbaar voor iPhone, iPad en Android toestellen of tablets.